onsdag 1 juni 2011

rundtur i köksträdgården


Vi har fortfarande problem med både dator och internet här hemma, vilket gör att det inte blir speciellt tätt mellan mina inlägg. Dessutom kan jag inte kommentera på flera av era fina bloggar, men det beror förmodligen på blogger. Är det någon mer som har detta problem?

Idag blir det ett inlägg i alla fall, ett stort dessutom, som kompensation... I köksträdgården har det börjat växa, mycket på vissa håll och lite försiktigare på andra, men allt har i alla fall grott, och idag får ni följa med på en liten rundtur i den. Vill ni se en ritning över köksträdgården hittar ni den här.

Vi odlar i hembyggda drivbänkar, köpta pallkragar och på den nedre bilden ser ni delar av gamla bikupor där vi odlar dill och sallad. I gångarna ligger täckbark.
 
På den vänstra bilden ser ni drivbänken jag byggde för att kunna odla meloner, och bakom den skymtar den nya kryddrabatten. Vänstra bilden visar oregano som växer där.

Vänstra bilden: Bakre delen av köksträdgården är upphöjd, och på de stora stenarna kan man sätta sig och ta en paus, eller äta en morot, som ni ser växa tillsammans med lök på högra bilden.

I den hembyggda korgen växer gräslök, persilja och ringblommor.

I korgstolen sitter jag ofta och dricker kaffe och njuter av att se hur allt växer runt omkring mig...


Idag skiner solen från en blå himmel och jag ska ut och värma mig i den. Ha en fin dag!
Ullis


13 kommentarer:

  1. Vad kul att se sig om i er köksträdgård. Jättefint!

    Jag har också problem med blogger och har haft det länge nu :-(. Jag kan inte kommentera inlägg som vanligt, men det funkar iallafall att lämna kommentarer fast på ett annat sätt.

    Ha en fin dag!
    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  2. Åh vilken härlig köksträdgård du har. Kan tänka mig att det är jättemysig att sitta där i korgstolen och bara njuta.
    här har också äntligen solen kommit fram, ska dricka min kaffe ute och värmar mig med ;)

    SvaraRadera
  3. WOW vilken köksträdgård. Skulle vilja ha energi till det men mina pallkragar är bara fulla av ogräs :) Nått annat år kanske...
    Tack för rar ord hos mig!
    Skön helg /Cecilia

    SvaraRadera
  4. Ja jag har haft problem på några här och där, så tråkigt men hoppas det löser sig snart.

    Härliga bilder från köksträdgården, det kommer bli mycket ätbart där.

    Odlar också upphöjt, både bäddar och lådor och det är verkligen skillnad i skörd :).

    Ha det bra, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Åh, vilka härliga bilder från din köksträdgård! För mig som odlar för första gången i år är det suveränt med all inspiration man kan få.
    Önskar dig en fin trädgårdshelg, - vädret ska visst bli toppen!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Jag har haft två olika problem - först att jag inte kunde logga in och det berodde på att den lilla rutan under inloggningen där det står "Fortsätt vara inloggad" varit ikryssad vilket den inte ska vara.
    Sedan har jag även haft problem när jag försökt klicka upp kommentatorsfönstret hos andra, att det har dykt upp en feltext. Men då är det bara att klicka bort kommenteringsrutan och sedan klicka upp den igen. Hoppas det hjälper!

    SvaraRadera
  7. Vilken helt fantastisk trädgård. Så levande och lagom vild så att man känner livet i den. Jag blir mållös. Önskar jag vore en sådan trädgårdskonstnär som du.
    Kram T

    SvaraRadera
  8. Det ser så fint och välordnat ut med dina lådor och jag gillar lådorna med fönsterglasen stående, det ser riktigt gammaldags, tryggt och fint ut.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. En helt underbar köksträdgård du har!!! Så ljuvligt det måste vara att sitta där och känna alla dofter och se allt detta! Imponerad av detta och av din blompinne, sååå söt!!

    Njut liksom örterna av solen!!
    KRAM

    SvaraRadera
  10. Vad duktig du är - det är ett nöje att titta in hos dig - blir så inspirerad :-)
    Korgstolen - måste bara fråga - låter du den stå ute eller drar du omkring på den - ungefär som jag gör med vissa saker som inte får bli blöta allt för mycket ;-)
    Kram gisela

    SvaraRadera
  11. Men jisses vilken underbar köksträdgård!! Så fint och så härligt att kunna odla så mycket själv. Önskar jag fick plats med mer på tomten.

    Jag har också problem med blogger :-(

    SvaraRadera
  12. Åh, vilket härligt inlägg! Vad vackert ni har det och vilket fart det verkar vara ändå. Jag var så sen med sådden så jag får skylla mig själv. Ha en riktigt skön långhelg!

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig köksträdgård du har! Den hembyggda korgen var riktigt snygg! Smart sätt att ta tillvara på kvistar.

    Kul att du hittat till mig! Vi har använt skifferplattor som trampstenar i gräsmattan. De säljs i större bitar, sedan knackar man sönder så stora som man vill ha. De är riktigt snygga,särskilt när det de är regnvåta.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera