onsdag 27 april 2011

nu är det bara att växa, kryddor!

vackra lavendel, nyinköpt och mycket längre gången än
mina gamla som precis bara har fått sina blad

rosmarin, än så länge liten och ljus

den färdiga kryddrabatten

kryddrabatten under uppbyggnad

Under våren har vi arbetat med en ny kryddrabatt, den förra ska få ge plats för jordgubbar och rabarber. Det har varit en massa kånkande på tunga stenar, vilket har gjort att det har tagit tid, men nu är den klar! På gräsmattan la vi dagstidningar och därefter en markduk, för att på så sätt få lite mindre ogräs. Ovanpå duken fyllde vi på med gammal förmultnad trädgårdskompost, kogödsel i påse och barkmull. Därefter var det bara för kryddorna att flytta in, gamla som nya. Och det bästa av allt, det finns plats för fler!!

12 kommentarer:

  1. Dra mig baklänges så snyggt! Va härligt att alltid kunna gå ut och klippa lite färska kryddor. Mysigt :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Så mysigt.
    Det blir så snyggt med stenar runt.
    Det la vi runt den lilla blomrabatten i sommarstugan. Var ett evigt letande och pusslande, men tjusigt blir det.
    Lavendel.
    Kan inte du gå in och kika på min blogg, har en fråga om just Lavendel i mitt senaste inlägg. Om hur man driver upp lavendel själv från frö.
    Ha en riktigt härlig dag,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Vad fint du gjort ! Bra att få trädgårdsinspiration !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  4. tack för att du titta in till mig - jag håller precis på i en liten kryddtäppa o behövde verkligen lite råd o inspiration :-)
    - har hittat övervintrad libbsticka - timjan o mynta + en o annan rabarber ;-)
    kram med önskan om en solig härlig dag!

    gisela

    SvaraRadera
  5. Det kommer att bli ett jättefint kryddland och det luktar ju så gott. Jag köpte lavendel idag så jag är också på gång.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt det kommer att bli med kryddträdgård! Så fort det blir lite varmare här så ska jag också skaffa mig lavendel!

    SvaraRadera
  7. Tack för dina fina ord, och korgarna ska vara kvar.
    Jisses, vad fint du har gjort igen! Jag har vågade inte idag köper nya kryddar, trots att graslöken har blivit så stor men tror för allt annat är det än för kallt om nätter.
    Tack för dina inspirationer! Hjälper även tidningspapper mot ogräs? Det ska jag prova, har använt hittills bara duk.
    ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  8. Så härligt med en kryddrabatt, att bara kunna gå ut i trädgården och plocka in det man vill ha till matlagningen.

    Tack för tipsen om plantering av kunglilja. Får leta upp en passande plats i trädgården i höst. :-)

    Hoppas du har haft en fin torsdag!

    SvaraRadera
  9. Hej Ullis!

    Vad fint det blir och det kommer säkert att växa som bara den. :) Rosmarin är min stora favorit bland kryddor. Tillsammans med timjan och basilika. Åh, färska kryddor är en sådan härlig vardagslyx i matlagningen. :)

    Ha en fin Valborg och sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Hej
    Åh så härlig med kryddrabatt älskar förska örter:)
    kul att du tittade in
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  11. Kul att du hittat till min blogg och tack för din fina kommentar.

    Vilken härlig trädgård och trädgårdsblogg du har. Kungsängslilja såg jag ganska nyligen i en blogg för första gången, fantastisk blomma, kan nog bara bräckas av... egna vitsippor. Ja verkligen lyx!

    Extra piff i trädgården av ditt fina kryddrabatten, planteringsbordet och drivbänken, och det fina fågelbadet. Hoppas det blir rätt fåglar som kommer nu då :) Men åååååh, lilla goa Lusse-katt, hur kan man bara vara så söt!

    SvaraRadera
  12. Vilken fin kryddträdgård. Vackert när det är så där upphöjt. Härlig köksträdgård har du också med drivbänkarna. Ha en skön fortsatt helg!

    SvaraRadera