onsdag 15 juni 2011

pioner, vaniljpannkakor och rabarbersylt




Pannkakor har alltid varit min favoriträtt, och vi äter det ofta här hemma. Ibland serverar vi dem bara med lite socker, och ibland med grädde och sylt. Igår serverades de med vaniljvisp och hemkokt rabarbersylt, vilket var en väldigt lyckad kombination, det blev som en liten efterrätt. Jag har gärna lite vaniljsocker i min pannkakssmet, det blir extra gott! Ibland har jag förutom vaniljsocker även i lite rivet citronskal och lite, lite citronsaft, prova gärna det och servera då pannkakorna med socker och skivade bananer!

Nu ska jag ut i trädgården och köra lite med trimmern, tycker det är barnsligt kul! Och så blir det så snyggt när gräset runt alla rabatter blir kort igen.

Ullis rabarbersylt:
Dela rabarbern i små bitar och koka upp tillsammans med syltsocker (t.ex. 3 dl skivad rabarber och 1- 1½ dl syltsocker). Tillsätt lite vaniljsocker och en skvätt vatten. Extra gott om du dessutom häller i lite koncentrerad jordgubbssaft. Koka i några minuter tills rabarbern är sönderkokt och häll sedan upp på burk.


Ha en fin dag!
Ullis

14 kommentarer:

  1. Tack för din snälla kommentar!
    Pannkaka kan man inte få nog av.
    Härliga bilder! Mums!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Hej
    tack för receptet:)
    ska jag testa någon dag...
    ha det så gott
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  3. Hej igen
    Japp vi gjuter i betong
    kram

    SvaraRadera
  4. Åå, finfin pion (vad heter sorten?) och ditt recept lär väldigt gott! Blev rabarbersugen nu.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ojoj vs gott! Jag ska minsann testa pannkakor med citron i. Kanske finns det lite rabarbersylt kvar imorgon när lillasyster komemr på besök? :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  6. Hej Ullis!
    Ser musigt ut med pannkakor!
    Här uppe i mina trakter säger vi plättar till de man gör i stekpanna och pannkaka den man gräddar i ugnen :=)
    Underbar bild den med Pionen.
    Önskar dig en härlig dag!

    SvaraRadera
  7. Pioner, vaniljpannkakor & rabarbersylt - jo jag tackar! En absolut ljuvlig kombination. :-)

    Hoppas du har en fin onsdag!

    SvaraRadera
  8. Vi har sedan ca 2 år tillbaka på barnens begäran pannkakstisdagar dvs det är alltid pannkakor till kvällsmat denna dag. Detta är nu allmänt känt på barnens förskola och skola! En kompis till min 6 åring frågade förundrat en gång när han var här och åt med oss en tisdag om vi ALLTID åt det? För så var det ju förra gången han var här också. Alltså en tisdag.
    Gott är det i alla fall...

    Åsa

    SvaraRadera
  9. Pannkakor är verkligen ALLAS favorit i familjen...oändliga variationer på temat finns det ju! Ditt planteringsbord nedan är supersnyggt! Härligt med blommor i låddorna!

    SvaraRadera
  10. Tack för att du tittade in hos mig! Nu blev jag kvar hos dig, jättehärlig blogg med underbara bilder och härliga recept, fick så mycket inspiration av dig så nu vet jag hur mitt planteringsbord i växthuset ska se ut. Tack för allt fint och jag kommer igen!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Tack, detsamma!

    Brukar också ha vaniljsocker i pannkakorna, doftar så gott när man gräddar dem då :) Och pioner är min absoluta favoritblomma, underbara! :)
    kram

    SvaraRadera
  12. Jag väntar på mina pioner, snart är de även på plats. Jag tackar för rabarbersyltrecept.Det ska jag prova.
    Ha det fint!
    uTE

    SvaraRadera
  13. Smaskigt!
    Och jag måste bara säga att gittaren i ett tidigare inlägg var väldigt läcker! :)

    SvaraRadera
  14. Tusen tack för det receptet! Jag älskar rabarber i alla dess former så detta ska jag absolut prova!

    SvaraRadera