onsdag 8 juni 2011

glassigt iskaffe under äppelträdet

iskaffe under äppelträdet

daggkåpa, prästkrage och akleja

svalkande och gott, toppat med gräddglass och lite kanel

klematis ´Nelly Mose´ klättrar upp i trädet, och blommar ett par veckor efter att äppelblommorna har vissnat

Varma, kvava och klibbiga dagar tycker vi det är gott med iskaffe här hemma, och enkelt är det också. Detta gjorde jag med smak av kanel, som jag hällde direkt på de malda kaffebönorna i kaffebryggaren. Eftersom kaffet blandas med både is och mjölk är det gott att brygga det lite starkare än vanligt, annars kan det bli lite blaskigt i smaken.

Ullis iskaffe:
Brygg starkt kaffe tillsammans med lite mald kanel. Häll upp 1 dl i varje glas och rör i ½ msk råsocker. Ställ i kylen tills det blivit helt kallt. Häll ner i 1 dl mjölk (gärna med 3% fetthalt) i varje glas, fyll på rikligt med is och toppa ev med lite gräddglass.

Tack för alla fina kommentarer jag får, jag blir så glad för dem!

Ha en skön dag!
Ullis

7 kommentarer:

  1. Mums - det såg verkligen gott ut. Har aldrig provat iskaffe, men det måste jag absolut svänga ihop en dag nu när det är så varmt!

    Ha en fin kväll!
    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  2. Åh va gott! Herr J sa precis att vi har allt hemma så jag hoppas på iskaffe ikväll :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Måste va en svensk variant av grekisk Frappe:-) Ta 2-3 tsk snabbkaffe i ett högt glas, häll i ett par msk vatten, vispa till ett hårt skum med en sån där visp man skummar mjölk med. Fyll glaset till hälften med is och täck med kallt vatten. Rör om och fyll därefter glaset med vaniljglass, rör om ordentligt och låt bli riktigt kallt, i med ett tjockt sugrör och njut!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig med iskaffe, kaffe måste vara stark. Mhmmm har aldrig ströat kanel över, det ska jag göra nästa gång.
    Jag kan ge det bara tillbaka till dig, jag blir så himlaglad när jag får en kommentar av dig...ska nu äntligen hinna och tittar in hos din syster.
    Ha det bra Ute

    SvaraRadera
  5. Mmmm det ser svalkande gott ut.. Men själv föredrar jag isthe då jag tyvärr inte är någon kaffe-drickare ;)
    Kram Tilda

    SvaraRadera
  6. Låter inte alls fel i denna sommarvärmen.
    Kanske man borde testa någon gång, bara jag får mitt varma svarta på morgonen så ska jag nog kunna dricka det kallt under em?!?!
    Ha en underbar Torsdag,
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Fina bilder och vad frestande iskaffet såg ut. Det hade jag glömt bort att man kunde göra.

    SvaraRadera