torsdag 9 juni 2011

fru Sockerärt och herr Rädisa




Det är lite dimmigt, grått och blött ute idag, hoppas det klarnar upp under dagen. I köksträdgården har sockerärtorna börjat växa, och i veckan har jag snurrat ihop en ställning till dem som de kan slingra sig upp på. Jag tycker deras blommor är så skira och vackra! Under sockerärtorna växer det små rädisor. Det är redan andra sådden för i år för våra töser gillar dem och äter upp dem så fort de blivit stora nog att kika upp ur jorden. Både sockerärtor och rädisor tycker jag är godast som de är, och oftast hinner de inte ens så långt som att läggas på en tallrik innan vi äter upp dem. Men jag tycker också det är gott att koka dem i lättsaltat vatten 1-2 minuter, blanda med kokt färskpotatis till en sallad och hälla över en vinägrett gjord på rapsolja, vitvinsvinäger, senap, lite honung, flingsalt och finklippt dill. Riktigt mumsig sommarmat!

Ullis

7 kommentarer:

  1. Så fina bilder syster! Tror du det finns några sockerärtor tills jag kommer på besök? :) Vi testade iskaffet igår och det var suuuupergott :) Stor kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Jamenvisst, det är ju så gott med färska egna primörer och den där salladen har jag noterat, det verkar vara en så där riktigt mumsig och god sallad.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Provade ifjol sockerärter och det fungerade som en dans för oss, vet inte varför jag inte sådde iår(?) Herr Rädisor vill inte blir stor här hos oss. provad x flera så han får växa hos andra.
    Ha en fin kväll!
    PS: Vilken härlig blogg din syster har. ;)
    Ute

    SvaraRadera
  4. Vilken fin blogg du har!

    Kommer tillbaka!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Hej goaste Ullis!
    Visade din blogg för Christina igår. Hon blev så klart impad. Fru Sockerärt och herr Rädisa, bara gillar det alltså.Kanske skulle ta och så lite rädisor jag också under sockerärtorna. Vill du förresten ta med nästa del av Viveca Steen hem till mig i morgon. Du är så strålande duktig.
    Godnattkram mamma

    SvaraRadera
  6. du tar så sanslöst vackra kort! :-) - jag har planterat luktärt - väntar fortfarande på att dom ska visa sig ur jorden - ärtblomster är verkligen så vackra
    en fin fredag önskar jag dig
    kram gisela

    SvaraRadera
  7. Ja visst är det härligt att kunna gå och äta direkt i landet :). Mina grabbar är gärna och äter av det mesta till och med gräslöken äter de där de står :)

    Tänk så vacker ärtblommor faktiskt är!

    Ha en fin helg, kram Marie-Louise

    SvaraRadera