fredag 8 juli 2011

kryddrabatten

längst fram är kuddar av en lite gulfärgad oregano, och bakom dem skymtar salvia, fransk dragon och pepparmynta


I våras anlade jag en ny kryddrabatt, en upphöjd rabatt. Jag vet att kryddorna brukar växa rejält under en sommar och  därför planterade jag dem en bra bit ifrån varandra. Men som alltid när jag gör så ser det lite tanigt ut i början, och jag undrar om jag är lite väl optimistisk, men nu växer det så det knakar! Kryddorna har brett ut sig och det är inte mycket barmark kvar. Jag skördar lite kryddor nästan varje dag, lägger lite citrontimjan på tomatmackan eller lite oregano i pastasåsen. En krydda som jag egentligen inte gillar är korinder, jag tycker den smakar tvål, men den har så vackra vita blommor så den får vara med på ett hörn i alla fall.

koriander

en form av perenn basilika, som jag inte riktigt  vet hur jag ska använda än

min favorit - gulbladig oregano

de ser näst lika dana ut, men smaken skiljer dem lite, till vänter timjan Guld, och till höger citrontimjan 
Jag hoppas ni har en skön sommar! Det är lite moln på himlen idag så jag ska passa på att titta in på era fina bloggar, det var ett tag sedan nu.

Ha en skön dag!
Ullis

7 kommentarer:

  1. Det är vardagslyx att kunna plocka in egna kryddor och toppa lite här och strössla lite där... använder själv olika kryddörter nästan dagligen nu.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Åh det ser härligt ut syster! Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Så vackert det ser ut!
    Nu blev jag inspirerad att göra en liten kryddträdgård, det har jag ingen riktig än.

    Ha det gott, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  4. Så fint med stenarna runt din kryddträdgård! Jag har också gjort en kryddrabatt i år, har ungefär samma kryddplantor som du. Så härligt att kunna gå ut och plocka det man vill piffa upp maten med!

    Ha en riktigt skön fredagkväll!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Åh, din örtagård är så himla fin, den är jag verkligen avundsjuk på. Hoppas jag ska få gjort lite egna trädgårdsprojekt nu när semestern äntligen börjat.

    SvaraRadera
  6. En sån upphöjd rabatt/uteplats ska jag göra vid mitt växthus!
    Det verkar ju växa så det knakar... fint!

    Ha det skönt i helgen.Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Härligt!!!
    Jag drömmer om en köksträdgård med massor med örter. Nu har jag haft dom lite här och där bland blommorna. Det ser så fint ut!

    SvaraRadera