söndag 10 juli 2011

liten körsbärspaj



Nu dignar vårt gamla körsbärsträd av röd-svarta körsbär. De är inte helt mogna än, men töserna kan inte hålla sig utan plockar i massor redan nu. Vår äldsta flicka klättrar högst upp på de gamla smala och knotiga grenarna där körsbären är som mognast. Ikväll kom hon ner med en liten korg med körsbär på botten, och ville att vi skulle göra paj av dem. Det räckte till fyra stycken minipajer. Det improviseras ganska mycket i vårt kök, och de här pajerna fick smak av vanilj, kardemumma och mandelmassa. Riktigt gott blev det!


Ullis små körsbärspajer (ca 8 stycken små portionspajer):
Klä små formar med pajdeg (använd ditt favoritrecept) och förgrädda dessa i mitten av ugnen på 200 grader i ca 5 minuter. Kärna ur körsbär och täck pajbottnarna med ett lager bär. Vispa samman 1 ägg, 1½ dl vispgrädde, ½ dl socker, 1 tsk vanilj och ½ tsk kardemumma. Riv 50-75 g mandelmassa grovt och blanda ner i smeten. Skeda över smet i pajformarna, se till att få mandelmassa i alla formar. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 15-20 minuter. Låt pajerna svalna något och servera dem sedan med vispad grädde.

Ha det bra!
Ullis

9 kommentarer:

  1. Oj,oj,oj låter verkligen gott. Får nog gå ut imorn och spana in om skatorna lämnat kvar några körsbär.Härligt!

    SvaraRadera
  2. mums - det både ser gott ut och låter gott!
    Det ska jag testa! :-)
    Jag har tänkt mycket på dina kryddor och ska snart "apa" efter dig med upphöjda rabatter - jag har kryddor i en salig röra - nu får det bli ordning
    må väl / kram gisela

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska bilder Ullis! Körsbärspaj, stortösten har koll hon :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Hej Ullis!
    Du gör sååå fina inlägg, och tar de mest underbara foton! Jag minns första gången jag hittade din blogg, det var maskrosmarmeladinlägget. Då tänkte jag att det här blir nog en sån där liten guldblogg:-) och det är det verkligen!! JAg hade för avsikt att göra marmelad och länka, men det blir aldrig av tydligen och tiden går.. Kan jag låna en maskrosbild, och länka till dig??

    Har du förresten sett att jag försöker skapa en ZONlista för Bloggare? Jag tyckte att du fanns där, men nu ser jag inte ditt bloggnamn där?
    http://stocksundgarden.blogspot.com/2011/06/svenska-tradgardsbloggar-uppdelat-pa.html

    Om du inte är med, så lista dig gärna, nu 150 bloggar! Och länka tillbaks! Det behöves fler på listan för att den ska bli riktigt bra!

    Ha en fortsatt fin sommar, kramkram Hillevi

    SvaraRadera
  5. Jag älskar körsbär!

    ha det fint. Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Mums!! Visst är det härligt med allt som naturen erbjuder! Underbart!

    Pajen ser strålande god ut!

    Ha en solig sommartisdag!

    KRAM Elin

    SvaraRadera
  7. Så perfekt.
    Vi upptäckte igår att vi hade ett stort körsbärsträd vid vår parkering på baksidan av huset (bor ju i bostadsrätt, så inte "vår" trädgård, men de får ju inte förfaras). Funderade då på om man kunde göra något gott med dessa bär, och nu fick jag ju svaret. Måste jag verkligen testa.
    Ha en trevlig kväll,
    Kramar Malin

    SvaraRadera
  8. Hej Ullis!

    Det är verkligen underbara tide i trädgården nu och man kan ju inte annat än att njuta. :) Och jag hör att ni njuter lika mycket som vi av alla härliga körsbär och bigaråer som dignar i träden. Vi har ovanligt mycket bär i år och dessutom får de vara ifred för fåglarna. Så vi äter så att det sprutar ur öronen. ;)

    Härliga bilder Ullis! Ät och njut av den fina sommaren vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Mmm, vad gott det ser ut! Jag har inga körsbär tyvärr så jag får hålla till godo med andra bär.

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera