söndag 24 april 2011

staketbygge



Vårsolen fortsätter att värma och vi njöt en hel del av den igår. Lite pyssel i trädgården blev det också, medans våra två töser klättrade upp och ner i äppel och körsbärsträden. Staketet vid ena sidan av köksträdgården håller på att repareras. Vi har inget behov av ett staket för att hålla någon ute från odlingarna, men vi använder det istället som klätterstöd för ärtor, bönor och krasseblommor. Det är jätte vackert på sensommaren att mötas av en vägg med stora färgglada och ätliga krasseblommor!


Lite blomplantor delades, flyttades och planterades ner. Vi har en jätte stor upphöjd perennrabatt, där nästan bara "gammaldags" blommor i rosa och vitt är planterade, men igår fick en vacker svart viol också flytta dit. Tänker att den ska bli vacker med några rosa aklejor bakom sig framåt sommaren.

En ny vecka börjar och jag hoppas att det härliga vädret håller i sig! Ha en skön dag!
/ Ullis

12 kommentarer:

  1. Låter som en härligt mysig dag.
    Vilket vackert staket. Helt underbart.

    Tror den svarta violen kommer bli jättefin där.
    Ha en underbar sista dag av denna fina påskhelg.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Och jag som var så nöjd med vår inhandlade bambuspaljé, hehe! Hmmm, nu vill jag ha ett staket som ditt...
    Önskar dig en fin sista påskdag!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Vilken både smart och snygg idé att göra ett litet staket till krassen mm! Jag måste ute och leta lämpliga pinnar och ta efter detta.
    Vilken bedårande viol, den var riktigt vacker!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Det var riktigt snyggt! Det blir så fint att skapa rumskänsla även om man inte behöver stänga ngt ute, jobbar på det också i min trädgård.

    Hoppas ni får en lika härlig dag idag!

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Hej Ullis,
    jag såg att du hade varit inne hos mig och lämnade en så fin kommentar, tack så mycket! Vilken härlig blogg du har, och så inspirerande! Vad du kan! Korgen till persílja är sånt svårt?? Allt ser så fint ut! Jisses sånt vill jag kunna göra ( staketet tar jag då nästa gång :) )
    Vad kul att du hittad mig, så att jag hittade dig! Jag återkommer, ha en fin dag! Kram Ute

    SvaraRadera
  6. Supersnyggt! Tänk om man hade en trädgård som din :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  7. Hej igen,
    Sv: måste rätta att jag känner skillnaden mellan gräslök och persilja, har varit lite vimmsig ;), tack för byggbeskrivelse, det ska jag göra idag/imorgon. Det låter ju inte så svårt. Du får se min resultat då senare.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  8. Vilket vackert staket. Och det kommer ju bli helt underbart med en massa växtlighet senare i sommar. Du måste visa det då med!

    SvaraRadera
  9. Hej Ullis!

    Vilka fina bilder från er köksträdgård! :) Jag kan tänka mig att det blir jättefint med allt som klättrar och blommar på staketet under sommaren. :) Och den fina svarta violen kommer säkert stortrivas hos er. Du får visa hur fint det blir sedan. :)

    Ha en fortsatt fin dag Ullis!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Vilket vackert staket du gör! Jag har kommit av mig lite med mitt staketbygge... Fick så ont i ryggen så jag tänkte att jag skulle vila upp den med lite grävning i lådorna i stället. *haha* Man är ju knäpp ju! Nu har jag snart satt fröer i alla mina lådor så då får jag nog lite tid över igen till att ordna med strukturen i trädgården. (Hoppas jag i alla fall!) Den svarta violen kommer att göra sig så bra ihop med lite rosa!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  11. Hej där Ullis!
    Ny blogg för mig! Kul!
    Supersnyggt med sånt där staket! Det blir som ett smycke i trädgården att göra såna, använder ni sly från tomten?
    Och jag gillar växtlådan också:-)
    Svarta penséer står på min trapp nu, det är lite spännande med just svart i trädgården.

    kram kram H.

    SvaraRadera