tisdag 24 maj 2011

vackra bladverk

daggkåpa

funkia
Bakom vårt hus har vi gjort en stor perennrabatt, med framförallt växter som har rosa och vita blommor (det var här ifrån fotona på aliens togs). Det finns många gamla växter här och även några vilda. När vi flyttade hit bestod den här plätten (ca 20 kvm) av av gräs, ogräs och lite vilda blommor, och en 17 meter hög gran som skuggade större delen av tomtens baksida. Granen sågades ner av svärfar och därefter grävde vi och rensade ogräs i evigheter. Eftersom rabatten är stor, och budgetten inte lika stor, har jag inte kunnat köpa plantor för att täcka den helt, utan jag har tålmodigt väntat medans de växter jag skaffat har växt till sig, sedan har jag delat dem, låtit dem växa till sig lite till och delat dem igen. Det har tagit lite tid men nu ser det ganska vackert ut här, med perenner som blommar från vår till höst. Mer och mer förstår jag även vikten av att välja växter med inte bara söta blommor utan även vackra bladverk, blommningen är ju ofta bara en kort period. Här är foto på några vackra bladverk.

två sorters alunrot

strutbräken och kirgislök till vänster, löjtnanshjärta över stengång til höger

klätterbenved framför granstubbe
I rabatten håller vi på att göra en sittplats (vilken under två års tid har bestått av en rund ring, kantad av stenar och fylld med ogräs... men denna sommar ska det läggas sten här istället, förhoppningsvis...), och till den leder två gångar av platta stenar. Jag ska visa er helhetsbilder senare, och även se om jag kan hitta bilder över hur plätten såg ut när vi flyttade hit.
Hoppas ni får en fin dag!
Ullis

4 kommentarer:

  1. Var i vårt långa land bor du? Har vi långt ifrån varandra eller nära så vi kan byta växter? Jag bor mitt i Småland,så har ni vägarna förbi bara hojta;)

    SvaraRadera
  2. Hej vännen =)
    Hoppas att allt är bra med dig och tusen tusen tack för att du lämnar så mysiga kommentarer hos mig! Jag är så glad att jag funnit så fina bloggvänner =).
    Jag hoppas att du får en fortsatt bra kväll min vän Kram Tina

    SvaraRadera
  3. Men även om man gör på det sättet, så får man ju växter som är tåligare och vet växer på platsen, istället för att köpa nytt som kanske torkar bort! Ser härligt grönskande ut!

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt Ullis, det finns många växter med vackra bladverk som skänker sådan skönhet till trädgården. Min favorit är hosta som finns i en mängd olika sorter. De bladen använder jag ibland då jag binder buketter. Så fina bilder vännen! :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera