tisdag 12 april 2011

ett projekt klart!




Nu är den äntligen klar, den första hemsnickrade drivbänken! Det är den första stora sak jag har snickrat, och även om jag fick alla brädor tillsågade på bygghandeln och använde mig av en skruvdragare för att skruva ihop alla plankor, är jag ändå stolt! Kanske vågar mig på att snickra igen... Hoppas nu bara mina melonplantor kommer att uppskatta den om några veckor!

Drivbänken ska fungera som en varmbänk, för de grönsaker som behöver lite mer växthusklimat. Jag grävde en grop, 30 cm djup, och fyllde den med hushållskompost, lite löv och en massa kogödsel på påse. Sedan fyllde jag på med planteringsjord 15 cm. Drivbänken är 120 cm bred och 160 cm lång, som två pallkragar bredvid varandra, och ca 30 cm hög där fram och 45 cm där bak. Jag har snickrat den av ohyvlat virke, och sedan behandlat den med järnvitriol som jag blandat med silverbets, hoppas att den på så vis ska gråna vackert med tiden. Fönstrena har jag satt fast med gångjärn där bak, så att det går att öppna och vädra när det blir varmare.

9 kommentarer:

  1. Dra mig baklänges va snygg den blev! Förstår att du är stolt och jag är bombsäker på att melonerna kommer trivas där inne :) Stor kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du:)
    Åhh så fint du gjort..jätte duktig:)

    Ha en skön kväll
    Kraam Susanne

    SvaraRadera
  3. Supersnyggt ju, och inspirerande!! Kram Jonathan

    SvaraRadera
  4. Jättefint blev det! Tack för den gulliga kommentaren hos mig! Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Jag antar utmaningen :) kul! Nu ska här spånas! Påsk påsk påsk here we come! Kram Johanna

    SvaraRadera
  6. Så fint! Duktiga du. Hade mer än gärna haft något liknande. Och melonplantor låter oerhört spännande, skoj!

    Hoppas du har haft en fin onsdag!

    SvaraRadera
  7. Åh superfin! Du har fått tag på lite snyggare fönster än jag också ser jag. Melonerna kommer bli förtjusta!

    SvaraRadera
  8. Super idea! My mom used to have these to start her veggies off! Wonderful recycling project! I'll be posting this on my blog!

    SvaraRadera