torsdag 26 maj 2011

björnbärsgömmor och doftande syrener



Mums mums, så goda de här är! Fem glada och livliga barn och ett fat med nybakade björnbärsgömmor är en bra kombination! Enda nackdelen är att det blev få kvar till mig...

Ullis recept på björnbärsgömmor (35-40 st): Använd gärna ekologiska ingredienser!
Rör samman 200 g smör, 1½ dl florsocker, 2 tsk vaniljsocker och ½ tsk mald kardemumma. Tillsätt 1 tsk bakpulver, 1 dl potatismjöl och 3½ dl vetemjöl och arbeta snabbt samman till en smidig deg. Rulla ut degen till en rulle och dela i 35-40 bitar. Rulla varje bit till en boll och lägg på plåt klädd med bakplåtspapper eller i pappersformar. Gör en fördjupning i varje boll och häll i ca ½ tsk björnbärssylt (1½ dl sylt till hela satsen). Grädda kakorna mitt i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter.

Idag tänker jag njuta av solen, som förhoppningsvis lyckas mota bort molnen från himmlen.
Hoppas att ni alla får en fin dag!

Ullis

18 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild. Oh vad jag vill få lite tid över till att baka. Får nog skapa den stunden snart.Börjar nästan dregla ;)Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag är ju alldeles för glad i kakor, dom här såg så goda ut. Är en strålande solig dag här också, man får passa på och vara ute.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott de ser ut! Ja, jag hade också tänkt gå ut och njuta i solen, har just nu en bra bok som jag vill läsa, men jag tror det blir lite sysslor innan, som vanligt...
    Ha en fin solig dag, du!

    SvaraRadera
  4. Syréner och björnbärsgrottor på en gång, det kan inte bli mycket bättre! Tack för receptet, tror jag ska baka lite idag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Skulle visst tittat in en stund! Men du bakar väl fler gånger misstänker jag:-)

    SvaraRadera
  6. Mums!!! De ska jag testa nästa gång jag bakar småkakor :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  7. Så smarrigt och läskande, du ska nog vara glad att barnen iallafall lämnade några till dig ;)
    Hoppas du haft en härlig Torsdag,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Tack snälla du för ditt besök och kommentar på min blogg!
    Vilka underbara bilder du tar och det var verkligen den snyggaste trädgårdsritningen jag har sett. Vad duktig du är!

    /Jenny

    SvaraRadera
  9. Kul att du hittade mig så hittade jag dig. Smaskiga kakor...

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  10. Mmm så smarrigt det ser ut.. :) dom får jag nog testa o baka en dag! Ha en skön kväll, kram kram

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Tack för hälsningen hos mig!Björnbär får jag massor o vet aldrig vad jag ska ha dom till så de brukar slinka ner i kastrullen när jag gör bland sylt!Nu fick jag ju en bra idé:-)Tack för den.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Det är ett riktigt kaffekalas med syrener och hembakt!

    Kan tro att det smakade gott!

    SvaraRadera
  13. Å så gott! Älskar syltgömmor, de är nog favoritkakan. Och dessutm syréner, vilken lycka! :-)

    svar:
    Såklart det är okej att du snor bänkidén - det är ju det som är meningen, att dela med sig oh ge inspiration.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  14. Underbar bild Ullis! :) Nu blir jag sugen på att baka småkakor och med tanke på att det lovas regn mest hela helgen så kan det kanske tänkas bli lite bakat. ;)

    Ha en fin helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  15. Dom ser verkligen smaskiga ut! Dom måste jag testa att baka.

    Ha en mysig helg!
    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  16. Vilken mysig blogg du har! Och hallongrottor är min ABSOLUTA favorit bland alla kakor. Dessa måste väl va något i närheten? Tusen tack för hälsningen hos mig! :-)

    SvaraRadera
  17. Idag blev jag lite inspirerad av ditt bakande, faktiskt! Fast här blev det chocolate chip cookies, eftersom svägerskan från USA är hemma på besök och har tagit med sig en massa goda bakingredienser. Gott, gott!
    Varje gång jag bakar tänker jag att jag borde göra det oftare, men med tanke på hur mycket jag glufsar i mig så ska jag nog inte ändra på mina vanor, hihi!

    Önskar dig en fin söndagkväll!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  18. Så härligt svenskt det ser ut! Ja, det känns konstigt att komma hem, som att vara på besök i sitt eget hem lite. Allt gott !

    SvaraRadera