söndag 26 juni 2011

röda och vita rosen

Ilse Krohn Superior

Royal Bassino



I en rabatt på framsidan av huset har jag planterat röda och vita rosor. De är ganska små än, men blommar så vackert och kommer förhoppningsvis växa till sig med åren. Jag har två vita Ilse Krohn Superior, det är buskrosor som ska kunna bli klättrande om de får stöd. De är bara 1 år gamla och en halv meter höga, men har jag tur blir de med åren upp på 3 meter höga. De blommor hela sommaren med stora vita rosor som doftar otroligt gott! Under dessa rosor har jag planterat röda Royal Bassino (eller bara Bassino, är inte helt säker på namnet). Det är låga marktäckande rosor, och jag hoppas med åren att de ska täcka marken helt. De blommar också hela sommaren, men enkla små blommor. Framför rosorna växer ormöga, som lyser blå på våren, och mellan rosorna växer plymspirea som blommar med vita vippor i början av juni. Det gäller att ha tålamod med rosor, de växer inte alltid så fort och det kan bli några år med mycket barmark och taniga buskar i rabatten, men har man tur så blir det otroligt vackert efter några år!


1. Ormöga
2. Plymspirea
3. Ilse Krohn Superior
4. Royal Bassino

Ha det bra!
Ullis

8 kommentarer:

  1. Javisst kan det ta lite tid men det ser verkligen ut att kunna bli fint i den där rabatten!

    Ha det gott, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Härligt med rosor. Själv har jag misslyckats totalt på platsen jag bor på nu, så var har det inte varit tidigare, men nu ger jag nästan upp. För mörkt och sumpigt på många ställen tror jag.

    SvaraRadera
  3. uuuh jag är så väldans svag för rosor!Det låter fantastiskt fint som du planerar. Jag önskar mig en rodsenträdgård någon gång.. Önskar dig en härlig kväll! / emelie

    SvaraRadera
  4. psst lägger till dig på vår blogglista så vi inte missar något härligt inlägg!

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder som alltid Ullis! :) Det är en härlig tid med alla blommande rosor just nu. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Vilken zon klarar de? Jag har nästan zon 4 här... funkar de? De vita var så himla fina:)

    Ha en bra vecka. Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! Kan inte bestämma mig vilka rosor jag tycker mer om, jag väntar med spänning på mina honungsrosor som jag köpte i maj... jag har här gammaldags rosor som doftar så underbart, man är tvungen att älskar rosor, eller hur?
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  8. Som alltid så vackra bilder - rosor är jag svag för - har dock inte tid med mera än det jag har redan - men jag skulle vilja ha ;-)
    kram gisela

    SvaraRadera