tisdag 17 maj 2011

ritning av köksträdgården


En liten ritning över vår köksträdgård 2011 (eller trädgårdsland som vi säger i vår familj). Vi har utökat landet i år, men har inte så många fler olika sorters grönsaker i det utan har istället gjort plats för att kunna odla mer av varje. Gångarna har vi i år täckt med täckbark, och under dem ligger både dagstidningar och markduk för att förhindra ogräs. Till vänster om köksträdgården ligger den nya upphöjda kryddrabatten, och ovanför den har vi en stor smultronrabatt under ett äppelträd. Det är inte sol i landet hela dagarna, och dessutom skuggas det av ett äppelträd och ett körsbärsträd, vilket gör att det tar ett tag för odlingssäsongen att komma igång, men å andra sidan behöver vi inte vattna så mycket i det under sommaren. 


Vi odlar i upphöjda lådor, här pallkragar och hemsnickrade drivbänkar (mått: 120*160 cm). De fyra lådorna ovan ingår i ett växelbruk, med en fyraårig växtföljd. 

1. Vattenmelon som odlas i varmbänk, täckt av gamla fönster. Ett försök som jag hoppas ska fungera! 
2. Gul och röd lök som odlas tillsammans med morötter i olika färger.
3. Tidig potatis  av sorten Maria.
4. Låga sorter av sockerärtor och vaxbönor, som odlas tillsammans med rädisor.


Jag skulle vilja ordna växelbruk i nr 5, 6, 7 och 8 också, men det blir ett projekt till nästa år. Landet är här lite upphöjt, och framför pallkragarna 5 och 6 ligger stora släta (och tunga!) stenar att sitta på.
Mellan grönsakerna och jordgubbarna står ett flätat staket, där det i sommar ska klättra krasse med vitgula blommor.

5. Rödbetor
6. Frilandsgurkor, också ett nytt försök i år.
7. Olika sorter av sallad och ruccola som odlas i delar av gamla bikupor. 
8. Hemgjord korg där det i år växer gräslök, persilja och gula ringblommor.
9. Tre sorters rabarber
10. Jordgubbar
11. Vår äldsta dotter har en egen blomsterrabatt här.

Ha en bra dag!
Ullis

14 kommentarer:

  1. Ska du också försöka dig på vattenmelon i år... Ska jag också! Spännande att se om det fungerar. Superfin ritning du gjort. Jag brukar inte vara så noga, skriver bara ut vad jag har satt var och kluddar ner lite lådor... ;0) Måste vara jättekul att plocka fram dem nästa år för att kolla vad som lyckades bra och mindre bra...

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastiskt fin ritning du gjort! Och så välordnat du har det i kökslandet, så vill jag också ha det!
    Nu ska jag ta fram block och penna och ge mig ut, tror jag.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att hitta till en ny blogg och vad mycket fint du har! Imponerande ritning måste jag säga, ser inte ut som något amatörjobb precis?! Jag kommer gärna tillbaka!

    hälsningar Louise

    SvaraRadera
  4. Ser jättefint ut! Du lägger väl upp lite foton sen!? :-)

    SvaraRadera
  5. Tack sååå mycket för tipset! Ska kolla på en gång... :0)

    Kraaam/ Anna

    SvaraRadera
  6. Vilken inspirerande människa du är - och så kreativ!
    Jag tycker om din blogg - har precis varit i trädgården och satt ner lite rosor som jag har "räddat" - det vill säga - dom skulle grävas upp o slängas - jag tog dom! ;-) haha - jag kan använda allt!
    kram gisela

    SvaraRadera
  7. Vilken helt underbart fin ritning, jag är helt mållös! WOW! Och en sak till, kan du komma hit och planera vår trädgård också ;-) :-D

    SvaraRadera
  8. Wow! Jag är djupt imponerad över planeringen! Och så snyggt dessutom. Själv platerar och sår jag bara på tyck - och det går ju som det går också :)

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Hej Ullis!
    Tack för titten in till min blogg, roligt att du hittade dit.
    Vilken vacker ritning över trädgårdslandet.
    Är imponerad över det jag ser.
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Du är inte bara en trädgårds fixare utan en konstnär också. Genom så fina bilder kan man ju njuta av trädgården både inne och ute. Så härligt att få inspireras av dina idéer även om jag inte äger en egen trädgård.
    Kram T

    SvaraRadera
  11. Kaaan inte du bli granen med mig??!! Där skulle jag gärna gå och äta lite ;)

    Kram Erika

    SvaraRadera
  12. Blir så imponerad av din ritning. Vilken lycka att ha ett sånt trädgårdsland. Min trädgård är som ett oskrivet blad men en dag så... Gäller att skynda långsamt...

    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Vilken ritning över ert trädgårdsland! Den borde du ju rama in - superfin! Du skrev i en kommentar hos mig att du också ville satsa på konsten - det ser ju verkligen ut som att du har potential att göra det tycker jag! Satsa du också vetja :-)!

    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  14. Tänk vad stolt jag blir när jag får del av alla dessa fantastiska bilder och texter och vet att det som bara av en slump råkar vara min dotter som skapar allt detta vackra i sinegen vardag.Tack Ullis för att jag fick dig och får ta del av all denna skaparkraft. I år är ju även min trädgård riktigt spännande. Kram mamma

    SvaraRadera