söndag 8 maj 2011

kompis med ogräsen, försök 3

maskrosmarmelad



Igår kokade vi maskrosmarmelad här hemma. Jag gjorde marmeladen för första gången för ett par år sedan, mest på skoj, och blev då så förvånad över hur god den blev! Den påminner lite om flytande honung, både i smak och konsistens, och blir väldigt len. Den görs på maskrosens gula blomblad, citronskal och syltsocker. Jag hade några små flinka fingrar till hjälp när jag plockade av de gula bladen, och det behövdes för det är lite pilligt. Min lilla dotter har dessutom mer vana än jag att pilla sönder maskrosblommor! Receptet är inte mitt eget utan hämtat ur Sommarens söta av Lisa Eisenman Frisk och Monika Eisenman. Jag sökte på googel och hittade även deras recept på recept.nu, så är ni nyfikna på hur man gör marmeladen kan ni gå dit.



Hoppas ni får en härlig söndag!
Ullis

12 kommentarer:

  1. Åh va spännande! Det skulle jag gärna smaka :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Nej, va kul! Det måste jag pröva! Jag som alltid försöker göra hemgjord marmelad och det här var ju extra läckert! Och att sitta och pilla är jag bra på, det kan jag göra länge och drööömmmmma!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Tack för detta fina tips. Blev väldigt sugen på att prova detta. Solsken på mackan liksom!

    SvaraRadera
  4. Det där låter spännande,det måste jag bara testa!
    Ha en fin kväll, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Det där var något nytt! Maskrosvin har man ju provat på, men inte marmelad. Kanske dags att ge sig ut och börja plocka.

    När det gäller dina syréner törs jag inte komma med några råd. Ett tips är att kolla fråga/svarkolumnen på: www.odla.nu

    Ha en fortsatt skön söndagkväll!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Va mysigt.
    Så härligt inspirerande du är när du tar vara på allt som naturen bjuder på, ljuvligt.
    Hoppas du är nöjd med helgen som gått och att du får en härlig start på veckan imorgon.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Oj, jag visste inte ens att man kunder göra marmelad av maskrosor. Kul! :-)

    SvaraRadera
  8. det här låter spännande - det ska jag testa!
    kram gisela

    SvaraRadera
  9. Sååå vackert inlägg Ullis! Underbart!
    Du har vunnit prenumeration hos mig, så skynda att skicka namn och adress!
    Märk mailet "Prenumeration".

    Kram kram H.

    SvaraRadera
  10. Jag kan verkligen rekommendera detta recept - jag har precis smakat av marmeladen o den är ljuvlig!
    Dessutom var det så meditativt att både plocka o rensa - jag är så nöjd!
    Kram gisela

    SvaraRadera
  11. Kan bara hålla med Rebeccas DIY, solsken på macka. Låter som nåt man borde prova.
    Kram T

    SvaraRadera
  12. Igår plockades det maskrosor och gjordes förstadiet till marmeladen. Saknade både syltsocker och citron hemma. Men idag ska det marmeladas... ska bli väldigt spännande att smaka! Tack för tipset!

    SvaraRadera