torsdag 21 april 2011

klarvaken gräslök



Så härligt väder det var igår! Jag arbetade på i köksträdgården och hann riktigt långt! Nytt för i år är dels fler odlingslådor, men vi har även arbetat mycket med gångarna. Det största arbetet i köksträdgården under sommrarna har nämligen varit att rensa gångarna från ogräs. Vi vill att marken ska vara mjukt mellan odlingarna, så att man kan gå barfota där, därför har vi nu valt att lägga täckbark på gångarna, och under dem både tidningar och markduk. Hoppas det ska hjälpa mot ogräset!

Förra våren gjorde jag den markfasta korgen som är på bilderna ovan. Jag stack ner några pinnar i jorden, i en cirkel, så att de lutade lite utåt. Därefter tog jag kvistar från hassel och äppelträd (vi har alltid långa vattenskott på äppelträden eftersom vi inte klipper dem så regelbundet som man bör göra...) och flätade in dem. Sedan täckte jag väggarna med svart plast från en soppåse och fyllde på med jord. Förra sommaren odlade jag plocksallad i olika färger i den, och i år blir det gräslök, persilja och ringblommor.

5 kommentarer:

  1. Önskar dig och din familj en underbart skön påskhelg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen den markfasta korgen. Extra lyxigt när det kikar fram kryddor däri :) Ja slipsmotivet gjorde jag själv.. håller på att fila lite på idéen . Va glad jag blir att du gillar den :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Vilka superfina korgar du har gjort! Det måste jag också testa! Tack för tipset :-).

    Glad Påsk!
    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  4. Verkligen fina korgar ni gjort, vilket påskväder vi har, underbart väder :) ha en fortsatt fin helg, kram

    SvaraRadera
  5. Men du, vad mysigt du har det här! Jag som känt mig så oinspirerad inför våren och trädgården kände hur det sög till i trädgårdsnerven när jag kom hit till dig.

    SvaraRadera