torsdag 2 juni 2011

ljuvlig rabarberkräm...


Jag och döttrarna lagade rabarberkräm häromdagen. Oj, så god den blev! Vi hade inte mycket rabarber i trädgården, så det blev en liten sats, som gick åt snabbt. Som smaksättning hade vi vanilj och kanel. Det blir alltid lite extra kul i köket när barnen är med (och stökigt...), och innan vi började sprang de runt i trädgården med varsin rabarber över huvudet, skrattade och hojtade "det regnar"! Sockermängden i rabarberkräm bestäms efter egen smak och efter hur sura rabarber man har, men jag gillar när den blir ganska söt...

I helgen ska jag åka till min lillasyster Johanna, med loggen Vita Vardagen. Barnen ska stanna hemma med sin pappa så det blir mycket tid till att bara vara och prata. Ska bli så roligt!

Ullis rabarberkräm:
Koka upp 3 dl  vatten. Lägg i 4 dl skivad rabarber, 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker och 1 kanelstång. Koka på svag värme några minuter tills rabarbern är mjuk. Rör ut 1½ msk potatismjöl i lite vatten och häll ner i krämen under omrörning. Sjud ett par minuter till och låt sedan krämen svalna något innan den serveras med mjölk. 

Ha en fin helg!
Ullis

9 kommentarer:

  1. Just nu i vår ugn;- en rabarberpaj.
    Denna krämen lät god, min mamma gjorde alltid rabarberkräm när vi var små...

    Mysig helg!

    SvaraRadera
  2. Åh så gott, en tallrik sån kräm med iskall mjölk. Vår rabarber bara försvann, kanske blev för mörkt där den växte.
    Jättebra tips och hänga krönet i taket, det kanske jag gör.
    Ha en fin helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Oj va det ser gott ut! Längesedan jag åt rabarberkräm. Kan verkligen se de små tjejerna springa runt och toka sig i trädgården :) Ser så mycket fram mot helgen, syster. Det ska bli supermysigt!! Stor kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Vilken finfin picknickskål du serverar rabarberkrämen i!

    SV: Jag har också problem att göra kommentarer hos andra, men det funkar iallafall att göra det genom att välja profilen namn/webbadress o manuellt lägga in min webbadress. Det var det jag menade, men jag skrev det kanske lite luddigt :-).

    Ha en fin helg!
    Kram /Åsa

    SvaraRadera
  5. Å så gott! Rabarberkräm, det är verkligen sommar för mig. Speciellt mammas kräm. :-)

    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Ååå vad gott med rabarberkräm!!! Vi gjorde rabarbersaft för två veckor sedan så nu måste jag låta rabarbern växa på sig lite innan jag tar den igen.
    Ha en fin dag i sommarvärmen.

    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  7. Kräm är gott! Kräm borde få en renässans, det är en god avslutning på middagen, det behöver inte vara så mycket, bara lite. Tack för det fina receptet!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Mmm, rabarberkräm är såå gott! :) Det har blivit en hel del rabarberkräm till kvällsmat här hemma på sistone. Det smakar verkligen sommar! :)

    Jag hoppas att du njuter av en härlig helg tillsammans med din syster!

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Åh, jag älskar rabarberkräm!! Så himla gott och somrigt! :-)

    SvaraRadera