onsdag 13 juli 2011

vissa projekt tar tid...

vit stjärnflocka

Vi flyttade till vårt hus för drygt 3 år sedan, ett 30-talshus i ett gammalt villakvarter. Bakom huset var en stor upphöjd gräs-ogräs-lite vildblommor-plätt, med en 17 meter hög gran och ett ståtligt stort äppelträd. Vi började tidigt att försöka rensa upp denna plätt, som är ca 25 kvm, och flickornas farfar kom och högg ner granen, så vi fick in lite ljus på denna sida av trädgården. Tanken var att "plätten" skulle bli en perennrabatt med en liten sittplats i. Jag har här framförallt använt mig av blommor i rosa och vitt, gamla sorter och vilda. En del växter växte redan villt på tomten, andra har jag fått eller köpt. Jag har till att börja med bara haft ett exemplar av varje planta, och varje vår och höst har jag delat de plantor som växt till sig, och på det viset fått plantor som nu täcker hela rabatten. Men det har tagit tid... några år att få tillräckligt med växter...

Nu i sommar har vi äntligen gjort den lilla sittplatsen, en cirkel fylld med fint singel som är kantad med större stenar. Till sittplatsen leder två gångar av större platta stenar.

Baksidan av tomen för 3 år sedan, med garage och gästhus i bakgrunde. Granen är på väg att sågas ner...

liten stig som leder till sittplatsen

malva och klätt


malva
  
överblommad vallmo

På våren blommar allium, kungsängslilja och tulpaner i rabatten, i juni pioner, daggkåpa, lupiner, löjtnanshjärta, akleja och prästkragar. Nu är det framförallt fingerborgsblomma, malva, klätt, vallmo, stjärnflocka och rosor som lyser upp rabatten.

Jag har varit dålig på att kommentera på era fina blogga den senaste tiden, sommarvärmen har begränsat datortiden, men jag ska bli bättre på det och är jätte glad för er som tittar in hos mig och lämnar en kommentar!

Ha en bra onsdag!
Ullis

13 kommentarer:

  1. Detta var balsam för min själ :-) - Så underbart vackert!
    Jag häller ju på med mitt dockskåp och nu behövde jag se vackra bilder - dem serverade du! :-)
    kram gisela

    SvaraRadera
  2. Det blev helt fantastiskt fint Ullis! Jag hade helt glömt bort att det stod en stor gran där förr. När jag kommer ner vill jag sitta mitt där i blomsterhavet och njuta av min systers fantastiska trädgård :) Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. En väldigt vacker lösning.. det har du lyckats bra med. Fina växtval också.

    Ha det gott och kram!
    Marie

    SvaraRadera
  4. Härligt att sitta omringad av blommor och grönt. Malvorna ser ljuvliga ut.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Din trädgård verkar helt fantastisk, så jag tror inte att mina stockrosor är så mycket att vara avundsjuk på ;). Men det tog ett par år innan de blev riktigt stora och härliga och nu vill jag ha fler!!
    Ha det riktigt gott!!
    Kramar Madeleine

    SvaraRadera
  6. Ser fint ut hos dig!
    Det tar tid med trädgård o det får det göra.
    Jag brukar säga att :tålamod växer i denna trädgård!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  7. Det är roligt att ha några projekt som tar lite extra tid och som man verkligen får se hur de växer fram allt eftersom.

    Det ser verkligen mysigt ut, lyckat!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  8. Så mysigt.
    Vissa saker måste få ta tid. Men just när idéen börjar blomma vill man skynda skynda och att det helst ska bli klart direkt ju.
    Men tror väntan kommer vara mer än värd det!
    Ha en riktigt mysig kväll,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Hvor har du mange smukke blomster.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  10. Du är så fantastiskt duktig på att se potentialen och fixa fint i trädgården. Alldeles underbart fint har du gjort!

    SvaraRadera
  11. Ja, "Slow Gardening" blir ofta allra vackrast och jag är imponerad av ditt tålamod, kanske är det just det som gör att växterna trivs så bra hos dig.
    Kram T

    SvaraRadera
  12. Vad fint det blev! Nu får du dricka kaffe där, omkring alla de fina och doftande blommorna. så härlig! Ha det bäst!
    Ute

    SvaraRadera
  13. Va fint med en läsplats. Så inspirerande bilder! Vad härligt att titta på dom, grönskan, nu när det är så dimmigt och mörkt ute. Längtar efter vår!

    SvaraRadera