lördag 23 april 2011

kompis med ogräsen, försök 1



Jag tänker göra ett ärlig försök att bli vän med ogräsen i år. Vi har massor av kirskål och nässlor i trädgården, och det känns inte som att jag har den energi och det tålamod som krävs för att bli av med dessa två. Jag tar tacksamt emot förslag på vad man kan använda ogräs till! Till påskaftonsbuffén hittade jag på denna paj med nässlor i, mitt första ogräsrecept! Nässlorna har en god, lite kryddig smak, och jag kan verkligen tänka mig att använda dem i matlagningen igen.

Recept:
Jag har användt mig av en ostkrydda (parmensankrydda från märket The Spice Tree) i både deg och fyllning, men man kan naturligtvis hoppa över den och istället krydda lite mer med salt och t.ex. timjan.
Pajdeg: Knåda ihop 3 dl vetemjöl med 100g margarin, 2 msk kallt vatten och ev ½ msk ostkrydda. Kavla ut degen och lägg ner den i pajformen. Ställ i frysen ½ timme och förgrädda sedan i nedre delen av ugnen, på 200 grader, i 10 minuter.
Fyllning: Förväll ½ liter späda brännässlor i lättsaltat vatten i ett par minuter. Lägg dessa i det förgräddade pajskalet tillsammans med drygt 1 dl strimlade soltorkade tomater och 100g grovt smulad fetaost. Toppa med 1 dl riven ost. Vispa samman 3 ägg, 2½ dl matgrädde, ½ msk ostpulver, lite klippt gräslök, svartpeppar och salt. Häll detta i pajskalet och strö sist på lite solrosfrön. Grädda i nedre delen av ugnen, på 200 grader, i 30-40 minuter.

8 kommentarer:

  1. Jag har tyvärr inga ogrästips alls. Men pajen ser supersmarrig ut, den skulle jag gärna testa att göra.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Nässlor är säkert gott men jag råkade bli knuffad i ett dike fullt med nässlor när jag gick i första klass och sen dess är jag lite, lite ovän med dom.....kirskål är ju gott, lite som rucola!
    Har dock inga recept!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen supergott ut.
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig på receptfronten.
    Ja, dagarna har verkligen känts som sommar här i stugan, men nätterna är brrrrr.
    Men tur det finns underställ och kaminer.
    Hoppas du får en underbar Söndag.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Ogräs, ja... Det har vi tyvärr också gott om. Men den där pajen ser riktigt smaskig ut!
    Önskar dig en god fortsättning på påsken!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Tror du gör helt rätt som försöker bli vän med ogräset istället för bekämpa det. Livet är liksom lite för kort för att ro motströms. Bättre att bara glida med. Kram T

    SvaraRadera
  6. Så roligt. En väldigt bra idé att använda sådant man i vanliga fall ser på som ovälkommet. Och ännu bättre om det dessutom smakar gott! :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Hej Ullis!

    Tack för din fina kommentar på min blogg! Den värmde gott ska du veta! :) Och tack vare den hittade jag ju hit till dig och din fina blogg. Hit kommer jag definitivt att återvända ofta. :)

    Kirskål har vi också mängder av och det är en kamp som känns ganska hopplös. Kanske jag skulle göra som du och använda den til något positivt nu när jag har så gott om det. ;)

    Något som är väldigt positivt med nässlor och som gör att jag låter dem vara är att de drar till sig fjärilar. Och att se fjärilar fladdra omkring i trädgården gör att det känns helt ok med lite nässlor. :)

    Ha en fortsatt fin påsk och sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Ser väldigt gott ut, de måste jag prova.
    Kram Lola

    SvaraRadera