fredag 2 september 2011

små söta fröpåsar


Igår visade jag fröer jag samlat från trädgårdens överblommade växter, och idag tänkte jag visa hur jag gör mina fröpåsar. Tipset tror jag att jag hittade i en trädgårdstidning för några år sedan, det är enkelt, och använder man fina papper blir fröpåsarna även en vacker present.

1. Använd ett halvt A4-papper.
2. Vik pappret på längden.
3. Vik in den ena långsidan (den som är öppen) med två små veck, så att det sedan ser ut som bild nr 3 visar.
4. Vik bak ena hörnet så att en spets bildas.
5. Vik spetsen i bild nr 4 framåt och uppåt så att du får en påse som på bild nr 5. Fyll påsen med frö.
6. Förslut den övre delen av påsen på samma sätt som du gjorde bottnen i nr 4 och 5.

Hoppas att ni får en skön helg!
Ullis

8 kommentarer:

  1. Nämen, de är hur fina som helst, pyssel-syster :) när jag har trädgård vill jag också göra dina fina fröpåsar! Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, helt perfekt.
    //M

    SvaraRadera
  3. Vilka fina och smarta!
    Det tipset tar jag direkt, kul att plocka fram sen i vår :)

    Ha en fin helg, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  4. Fiffigt och snyggt:)

    Trevlig helg, Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Så fina, då gäller det bara att samla fröer också..:) Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina, jag har en modell jag brukar göra, men den är inte lika raffinerad som denna! Jag sparar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Jättefina påsar:-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  8. Hej igen!
    På tåget så här blev det äntligen tid att verkligen läsa dina bloggar. Fröpåsarna är så fina. Du är så duktig. Själv har jag stylat den lilla Huddikslyan i helgen. Kram från mamma kl. 21.10

    SvaraRadera