lördag 30 juli 2011

nej, men vad har vi här!




I år bestämmde jag mig för att prova att odla slanggurka på friland. Platsen för gurkodlingen ligger tyvärr på en plats i köksträdgården där det blir skugga ganska tidigt på dagen, så jag har inte riktigt vetat hur detta projekt ska gå. Men det har i alla fall växt ordentligt i lådan, och gula söta blommor lyser lite här och där, och så igår, när jag lyfte lite på bladen, så hittade jag en liten liten början till en gurka!! Gurkplantorna har nu fått lite extra gödning och gräsklipp, och jag hoppas verkligen att det ska hjälpa! Tänk om vi en morgon kan gå ut och plocka in en gurka från landet!

(Här ser du hur det såg ut i gurkodlingen för 1 månad sedan, och här hittar du en ritning över köksträdgården.) 

Ha en härlig helg!
Ullis

6 kommentarer:

  1. Va härligt! Den är faktiskt väldigt söt :)
    Jag hoppas också att jag ska få!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! :) Visst blir man barnsligt glad över ala sina framgångar i köksträdgården? :) Dottern har en slanggurksplanta som hon vårdar ömt och hoppas ska ge gurkor. Själv är jag överlycklig över mina kronärtskockor som jag odlar för förta gången. :)

    Jag håller tummarna för att det blir nyskördad gurka snart hos er! Ta hand om dig Ullis!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag tycker att er gurkodling är lika spännande som du tycker! Hoppas ni lyckas!

    SvaraRadera
  4. Det har jag inte vågat mig på. Ska bli spännande att följa hur det går:-)
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  5. Ring när gurkan är redo att skördas, det låter som något värt att åka hela vägen från Kalmar för!

    Kram Jonathan

    SvaraRadera