fredag 22 juli 2011

lata dagar och liten söt violruta

violruta Thalictrum delavayi

Sommarvärmen verkar ha tagit en liten paus, och med den vi också. Jag tycker dessa gråa dagar är lite sköna. Vi fixar och donar lite här hemma i ett lugnt tempo, tvättar, bakar, tittar på film mitt på dagen, läser trädgårdstidningar (det är det visserligen bara jag som gör) och böcker. Flickorna leker med sina kompisar, pysslar, målar och leker med Barbiehuset, och tjabbar med varandra när de blir för rastlösa. Jag hinner till och med få lite tid att sitta vid datorn!

Blomman ovan växer i min rosa perennrabatt och heter violruta, och kan bli 150 cm hög! Jag tycker den är så söt, men tyvärr är de svår att få syn på. Den ser ut att sväva bland de andra blommorna, och själva blommorna är så små, inte mycket mer än en centimeter stora. Jag har funderat på vad jag kan ha för andra växter runt omkring den för att den ska framhävas men inte kommit på någon bra idé. Någon som har ett förslag?

Ha en fin lördag!
Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar