måndag 9 april 2012

kanske får jag skörda egna kronärtskockor i sommar...

omplanterad kronärtskocka
 
nyplanterad kronärtskocka

För drygt två månader sedan satte jag frö från kronärtskocka. De grodde snabbt och har nu omplanterats två gånger. Jag hoppas att några av alla plantor ska klara sig hela vägen och att jag ska få skörda egna kronärtskockor, för första gången, i slutet av sommaren! Det är spännande att prova något nytt!

Problemet med växter som måste förgros är ju att de måste förvaras någonstans. När fröna precis kommit i jorden är krukorna med bar jord inte så vackert att pryda fönsterkarmarna med, men eftersom fröna vill har värme och ljus får de stå i fönstren ändå. När det sedan börjar komma upp små blad ur jorden blir det betydligt trevligare, men eftersom de då måste omplanteras i större krukor tar de mer plats. Dessutom vill många få det lite svalare. Jag förvarar några av plantorna nere i källaren, där det är svalt, men tyvärr inte så ljust, och några får stå uppe i fönstren, där det är ljust, men lite för varmt. Sedan hoppas jag bara på att några plantor i alla fall ska klara sig tills det är dags att plantera ut dem. Tänk om jag haft ett växthus!

Krukor av tidningspapper
Krukorna av tidningspapper gör jag genom att vira papper runt en flaska, helst en som har en lite fördjupning i botten. Jag viker in nederkanten av pappret i fördjupningen och trycker till. Det går snabbt, håller bra och när plantorna väl börjat gro och behöver planteras om är det lätt att rulla av tidningspappret och ställa ner jordklumpen i ny jord utan att den sköra plantan skadas.

Jag hoppas att ni haft en skön påskhelg!
Ullis

4 kommentarer:

  1. Så läckert, blir kul att se hur de blir mot slutet av säsongen :)ja, det är minst sagt trångbott så här års, man skulle verkligen behöva det där växthuset!
    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Jag lider av samma platsbrist med mina frösådder. Det är inga mängder men fönsterplatsen tar snabbt slut och speciellt när de ska skolas om i större krukor. Men snart blir det ett litet växthus här hemma och då stundar nya tider minsann....

    Ha en bra vecka.
    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Spännande att se vad det blir. Jag har aldrig sett hur de växer.

    SvaraRadera
  4. Lycka till!
    Vilka bra krukor. Miljövänliga och smidiga:-)
    Kram

    SvaraRadera