fredag 6 januari 2012

sommarblomskombos

kirgislök (allium), strutbräken, svart akleja
Anna Vattenkannas Trädgård samlar just nu våra bästa sommarblomskombos! Detta för att vi ska dela med oss av inspiration, idéer och erfarenheter nu när vi är många som sitter och tittar i frökataloger, planerar nya rabatter och funderar på hur vi ska flytta runt perenner för att blommor och blad ska komma bättre till sin rätt. Vilket bra initiativ, tycker jag! Gå in på länken i vänstermarginalen och få massa inspiration! Här kommer några lyckade sommarblomskombos från mig:

1. (Se bild ovan) Strutbräken, kirgislök och svart akleja. Jag har märkt att jag gillar ormbunkar. De gör sig så bra som grön bakgrundsvägg och lyfter fram färgen hos kringväxande blommor. Jag tänker låta en violruta och murreva (bilden nedan) få bli kompis med min strutbräken i sommar också. De har båda så små söta blommor, som nästan inte syns på sin nuvarande plats, men framför strutbräken tror jag de kommer att komma till sin rätt. Dessutom tar de över blomningen när allium och akleja har vissnat.
kirgislök (allium), violruta, murreva?, strutbräken

daggkåpa, näva och svart viol
2. Jättedaggkåpa, rosa näva och svart viol. En lyckad kombo i limegrönt, rosa och svart, som är snygg och blommar i stort sett hela sommaren!
lupin, vallmo och prästkrage
3. Rosaröd lupin, rosa jättevallmo och prästkrage. Egentligen ska man ju inte odla lupiner, men om man nu råkar göra det ändå är den här mixen vild och vacker. Både lupin och vallmo (kan inte just dessa sorters namn) blommar i början av sommaren, så tillsammans med dessa har jag planterat vit stjärnflocka och rosa rudbeckia som tar över blomningen i juli-september.

daglilja och iris

4. Daglilja och iris. Jag gillar egentligen inte iris, den är lite för mycket för min smak, men jag har haft några i trädgården sedan vi flyttade hit, och de trivs väldigt bra, och därför har jag flyttat runt på dem för att hitta en plats där de kommer till rätta. Tillsammans med dagliljorna är de vackra, och de blommar samtidigt i början av sommaren. I denna rabatt har jag planterat två gula rosbuskar (Golden Wings och Golden Showers) som tar över blomningen när dagliljan och irisen har gett upp.

Hoppas ni alla får en trevlig helg!
Ullis

13 kommentarer:

  1. Oh Ullis, det sjunger om dina kombos! Jag älskar ormbunkar själv men har aldrig tänkt på att använda dem som bakgrundsväxter - det är ju ett toppenförslag med rutan och revan! Tack för att du delar med dig.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska blomsterkombinationer du tipsar om! Blir heeelt till mig i trasorna ska du veta. :) Jag har också fastnat för ormbunkar i alla de varianter. Ska ta mig en titt på dina kombos och planera mina rabatter lite bättre när jag är färdig med planerna för grönsakerna.

    Vilket beröm du kommer med då! :) Blir lite röd om kinderna! Jag har odlat kronärtskocka i två år nu och det jag har märkt är att man för allt i världen inte får snåla på näring eller vatten. Första året odlade jag dem på en odlingslimpa och det hade säkert gått jättebra om det inte var för de svarta bladlössen som invaderade det året. Förra året fick de också löss men då var jag förberedd med såpvatten och kunde avvärja i tid. Sedan är det hög tid att så de små rackarna redan nu och gör då det i var sin kruka. Jag tänker så mina i morgon och då gör jag tidningspapperskrukor fyllda med vanlig jord underst och såjord ovanpå. Lite samma tänk som man har med solrosor du vet. Innan det är dags att sätta ut dem i maj/juni brukar jag ha hunnit plantera om dem minst 3 gånger... I år tänker jag använda mig av 1½ liters mjölkförpackningar med dräneringshål i botten den sista gången så de får ordentligt med jord att sträcka ut i. Hoppas på liiiite tidigare skörd! Jag har bara odlat Green Globe tidigare men i år ska jag testa en sort som heter Violett. Roligt med variation du vet! ;) Hoppas du fick ut något nytt av mina tips nu. Fråga gärna mer om du undrar!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  3. Smukke billeder.
    Jeg holder meget af bregner og har lidt forskellige. Jeg overvejer at plante nogle imellem mine Hosta, men jeg ved ikke om det kan gå an.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  4. Fina sommarbilder. Hör humlorna och känner solens värme:) Skönt!

    SvaraRadera
  5. Det här är precis vad jag behöver,som den trädgårdsnovis jag fortfarande är. Tack för tipsen!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Hej Ullis
    Vilka Underbara kombinationer...
    och missa nu inte.....

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    De e kul att vara med:)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  7. Helt fantastiska bilder, syster! Nu längtar man efter din blomstrande trädgård.
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  8. Håller helt med dig om ormbunkarna som ett 'måste' i rabatterna. De fyller upp, är perfekt bakgrund till allt och har dessutom ett egenvärde. Jag har en stor rabatt i en slänt där jag planterat ca tjugo ormbunkar och själv tycker jag att det är en av mina snyggaste rabatter.
    Må så gott,
    Eva

    SvaraRadera
  9. Så fint! Jag är kass på trädgårdsgrejer (läs: jag är ointresserad) men skulle gärna anlita dig som trädgårdsmästare ;-)

    SvaraRadera
  10. Fantastiska kombos! Lupin, vallmo och prästkrage bara skriker sommaräng - ååå vad jag längtar!

    PS. Kika in på min blogg. Där väntar ett award till dig :o)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Det är alltid så roligt att få se fina blomsterbilder, man får så många fina idéer, tack för det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Så vackert med vallmo och prästkragar och lupiner. Som en riktig sommaräng. Sparar idéen i minnesbanken, så småningom ska trädgården bli fin där hemma, när alla stora maskiner har kört klart i den (bygger ut) :)

    SvaraRadera
  13. Det är fantastiskt! Sååå vackra kombinationer!
    Kan du hjälpa mig? Jag vill plantera ormbunkar, men jag har absolut liten trädgård och har inte så mycket plats. Vilken sort av ormbunkar kan du tipsa mig? Den ska vara hög, men tät och inte agressiv.
    Tack!

    SvaraRadera