lördag 26 november 2011

allt på samma gång

oops, som det kan gå när man gör för mycket på samma gång...
Idag har jag verkligen adventsstökat! Vissa dagar gör jag allt på en gång, som idag. Jag har handlat, städat, putsat fönstren (dock enbart på insidan), sytt och hängt upp julgardiner, satt upp stjärnor, placerat ut hyacinter och de få tomtar vi har, samtidigt som jag har bakat. Detta passade jag på att göra en dag när sambon var borta, vilket innebar att våra flickor fick vara med i allt (roligt, men det tar lite extra lång tid då...), och dessutom behövde de ju mat. Vid sju låg vi utslagna i soffan, åt pepparkakor och nötter och tittade på vår favoritjulfilm Sunes Jul (har ni inte sett denna julkalender är den ett måste!).
 
Barnens goda bullar, så goda!


När jag var liten brukade min mamma baka "Barnens goda bullar", otroligt goda och saftiga brödbullar, som innehåller både keso, smör och mjölk. Jag bakar dessa fortfarande, och har bara ändrat på receptet lite grann genom åren. Testa dem!

Ha det bra!
Ullis

Barnens goda bullar (25-30 stycken):
Smält 50 g smör eller margarin. Rör ner ½ liter lättmjölk och låt vätskan bli fingervarm. Smula 50 g jäst i en bunke och strö över drygt 1 tsk salt. Häll över vätskan och rör tills jästen smält. Tillsätt ½ dl honung och ev. ½-1 dl solrosfrön. Blanda ner 4 dl rågsikt och ca 13 dl vetemjöl (lite i taget). Knåda till en smidig deg och tillsätt ev. mer vetemjöl om degen är kladdig. Låt degen jäsa övertäckt i 1 timme. Dela degen i 25-30 bitar och forma till bullar. Låt bullarna jäsa på plåt i 30-45 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på frö, havregryn eller lite flingsalt. Grädda bullarna mitt i ugnen, på 250 grader i 8-12 minuter (beroende på storlek).

8 kommentarer:

  1. Oj, vad du har varit duktig idag! Måste nog testa att baka det där brödet - det lät väldigt smarrigt!

    Ha en mysig advent!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad goda dina brödbullar ser ut! Jag är inte så bra på att baka, men jag har i alla fall skrivit ut receptet:-)).
    Så mycket du hunnit med, skönt att få det gjort och förstår att du är helt slut.
    Ha en skön 1:a advent!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag du haft! Så härligt med sådana dagar när man hinner en hel värld! Vi önskar dig en riktigt fin första advent! kram

    SvaraRadera
  4. Åh, vi tittade precis Sunes Jul här hemma, köpte den igår :) Vi har skrattat ikapp till snöbollskriget med fru Gunnarsson. Det avsnittet är verkligen en dold skatt :)
    Det låter himla mysigt med julbak. Hoppas jag får smaka något när jag kommer ner :)
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Hmm vilka bullar!! Ser fantastisk ut. Önskar dig en trevlig advent!
    Kramkram

    SvaraRadera
  6. Oj, effektivitet på hög nivå. Förstår om ni var utslagna i soffan sen.
    Smarriga brödbullar, de tåls att testa framöver.
    Hoppas ni får en riktigt mysig 1:a advent,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Vilken full fräs dag du haft!!
    Ha en underbar advent!!

    SvaraRadera
  8. Tack för rreceptet, det både ser och låter gott.
    Och en sån där deg hade jag häromdagen, den var som sötgröten och fastnade i allt, men bröd blev det till slut.
    Trevlig 1:a advent!
    Agneta kram

    SvaraRadera