söndag 16 oktober 2011

blomma i garn


Jag har ju ett projekt för hösten, att lära mig att virka, och det är så svårt! Vissa saker har man lättare för än andra, och detta är definitivt ett av de andra... Men jag ger absolut inte upp. Jag sitter ofta på kvällarna med mina garn och virknålar, vilket har resulterat i en mängd kökshanddukar... till min stora dotters Barbiehus. Större än så blir nämligen inte projekten, och en mormorsruta kan bli dubbelt så stor som en annan, när de egentligen skulle blivit lika stora.

Igår kväll bestämde jag mig för att strunta i mormorsrutorna och istället bara virka fasta maskor till ett hårband (vad gör ni på lördagskvällarna? ;) ). Dessutom lyckades jag göra en blomma som jag fäste på sidan. Härligt att något äntligen blev klart, det behöves för mitt virkningssjälvförtroende! 


Hårband:
Till min 6 åriga dotter la jag med virknål nr 3 upp 100 luftmaskor av rött garn, fäste ihop dem med en smygmaska till en ring, och virkade därefter ett varv med fasta maskor (en fm per lm). Därefter virkade jag fasta maskor med vitt garn ca 2/3 av ringen, vände och virkade fm tillbaka. Sedan gjorde jag på samma sätt med det svarta garnet, på det viset blev hårbandet tunt i nacken och tjockt på hjässan.

Blomma:
Jag fäste 5 luftmaskor till en ring med en smygmaska. Därefter gjorde jag 10 fasta maskor med nedtag i ringens mitt. På varv 2 virkade jag en fast maska och sedan 6 stolpar i nästa maska, en fast maska, 6 stolpar i nästa, o.s.v. tills varvet är slut. Sedan är blomman klar. (Blomman har jag gjort efter beskrivning i Galen i garn av Susanna Zacke & Sania Hedengren.)

Ha det bra!
Ullis

8 kommentarer:

  1. Så gulligt! Vad pysslig du är!

    Fin måndag till dig!

    Kram från systrarna!

    SvaraRadera
  2. Åh, du klarar ju detta galant! Jag är imponerad, som varken kan sticka eller virka...

    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det ser ju jättefint ut! Mormorsrutor klarar du också! Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  4. Du har en härlig blogg! :-) - Den er vacker att titta på och du är alltid full av idéer.......
    ha en fin dag
    kram gisela

    SvaraRadera
  5. Ja, men du är ju jättepågång, det blev ju hur fint som helst ju. Du kan ju och övning gäller nog som alltid!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Vad kul att du har börjat virka! O kul om du kan få inspiration hos mig :-)
    Du har mkt fina saker för dig här ser jag, o hårbandet ser ju väldigt snyggt ut!

    SvaraRadera
  7. Ja jag tyckte väl att det var en riktig "varm choklad med kanel-dag" i söndags :)
    Virkadet ser ju ut att gå jättebra. Tror att töserna gillar att mormorsrutorna tar ett tag att lära sig :)
    Stor kram från syster Johanna

    SvaraRadera
  8. Jättejättefint! Vad grym du är som inte gav upp!

    SvaraRadera